S
Liderlik Özellikleri ve Yetkinlikleri İzleme ve Değerlendirme Faaliyetleri
Üniversitemiz üst düzey yöneticileri olan Rektör ve Rektör Yardımcılarının liderlik özellikleri değerlendirmek amacıyla 2022 yılı itibariyle anket uygulamasına başlanmıştır. Üniversitemiz Rektör ve Rektör Yardımcılarının liderlik davranışlarını değerlendirmek için 14 ifadeden oluşan 5’li likert tipinde iki ayrı anket uygulaması gerçekleştirilmiştir. Anketler üniversitemiz tek nokta uygulamasında yer alan e-anket platformu vasıtasıyla oluşturulmuştur. Üst düzey yöneticileri değerlendirmek üzere anket uygulamasında, her birimin temsil edilmesi nedeniyle senato üyeleri evren olarak belirlenmiştir. Üst düzey yöneticilerin değerlendirilmesi 2022 yılı için tamamlanmıştır. Uygulanan anketlerin sonuçları KASGEM web sitesinde kurumun tüm paydaşları ile paylaşılmıştır. 2022 yılında uygulanmaya başlayan üst düzey yöneticilerin liderlik davranışlarının belirlenmesine yönelik ölçme faaliyetinin iyileştirme çalışmaları ilerleyen dönemlerde yapılabilecektir.
https://bys.trakya.edu.tr/file/open/36746032
https://bys.trakya.edu.tr/file/open/48259530
Liderlik davranışı değerlendirme anket uygulamasının ilki 2018 yılında, ikincisi 2020 yılında gerçekleştirilmiştir. Anketler üniversitemiz tek nokta uygulamasında yer alan e-anket platformu vasıtasıyla oluşturulmuş olup üniversitemiz bilgi yönetim sistemine girildiğinde bir bilgi mesajıyla akademik ve idari personel ile paylaşılmaktadır. Anketlerde, akademik personelin fakültelerde dekanı, enstitüler, meslek yüksek okulları ve yüksekokullarda müdürleri değerlendirmeleri beklenmektedir. İdari birimlerde görev yapan personellerin ise daire başkanlarını değerlendirmeleri gerekmektedir. Akademik ve idari personele uygulanan liderlik davranışı değerlendirme anketleri genel bir memnuniyet düzeyini ölçmekten ziyade birim yöneticilerinin faaliyetleri gerçekleştirirken gösterdikleri davranışları betimlemeye yöneliktir. Uygulanan anket ile birim yöneticilerinin kalite odaklı, stratejik, ödüllendirici ve teşvik edici yenilik odaklı, destekleyici liderlik davranışları ile katılımcı yönetim anlayışları ölçümlenmeye çalışılmaktadır. Birim yöneticilerinin sözü edilen liderlik davranışlarını gerçekleştirmelerine yönelik olarak kurum düzeyinde iyileştirme çalışmaları yapılmıştır. 2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar yarıyılında uygulanmaya başlayan öğrenci ve birim yöneticisi (dekan/müdür) buluşmaları gerçekleştirilerek öğrencilerin sorunları, ihtiyaç ve beklentileri belirlenmeye çalışılmıştır. Ayrıca bazı birimlerde dekan-akademik ve dekan-idari personel görüşmeleri ile etkileşim sağlanarak güçlü ve zayıf yönler tartışılmıştır. Böylece hem kalite odaklı, süreç odaklı, sorun çözücü ve katılımcı liderlik davranışları güçlendirilmeye çalışılmıştır.
2018-2022 ve 2023-2027 Stratejik Plan hazırlık aşamalarında bölümler düzeyinde stratejik plan ekipleri oluşturularak birim yöneticileri bu ekipler ile birlikte katılımcı ve stratejik liderlik anlayışı ile çalışmalar gerçekleştirmiştir. Kalite çalışmaları kapsamında yöneticilerin kalite komisyonu başkanı olmaları sağlanarak liderlik etmelerinin önü açılmıştır. Birimlerde akademik personelin başarıları web sitesinde paylaşılarak, teşekkür belgeleri verilerek ödüllendirici ve teşvik edici liderlik davranışları sergilenmiştir. Stratejik planda yer alan risklerin belirlenmesi ve kurumsal risk haritasının hazırlanması amacıyla 11-13 Şubat 2019 tarihinde düzenlenen “Trakya Üniversitesi Stratejik Risk Değerlendirme Çalıştayı” ile 7 Kasım 2022 tarihinde gerçekleştirilen “Kurumsal Risk Yönetimi Çalıştayında” akademik birim yöneticilerinin çalıştay katılımcısı olarak yer almasının yöneticilerin proaktif bakış açısı ile risk yönetimi anlayışlarını geliştirmektedir. Birim yöneticilerinin Senato toplantılarında gerçekleştirdikleri “Senato Sunumları” ile birimlerindeki süreçleri diğer yöneticilerle paylaşması katılımcı ve kalite odaklı davranışlarının gelişmesine katkı sağlamaktadır.
2021-2022 Eğitim-Öğretim Yılı Bahar yarıyılında (Mayıs-Haziran) hayata geçirilen, 2022-2023 Eğitim-Öğretim Yılı Güz döneminde (Ekim-Kasım) devam eden “Akran Değerlendirme Çalışmalarında” birim yöneticilerinin aktif olarak değerlendirme takımlarında takım başkanı veya üye olarak rol alması liderlik davranışlarının geliştirilmesi açısından önemlidir.
https://sgdb.trakya.edu.tr/news/universitemizde-stratejik-risk-degerlendirme-calistayi-duzenlendi
https://sgdb.trakya.edu.tr/news/trakya-universitesinde-kurumsal-risk-calistayi-gerceklestirildi
https://kalite.trakya.edu.tr/pages/akran-degerlendirme-sureci-ve-ziyaretler
Lider davranışı belirleme anketleri 2018 ve 2022 yıllarında kurumsal düzeyde gerçekleştirilmiş olup anketler sonucunda birim yöneticilerinin gösterdikleri liderlik davranışlarına yönelik genel bir değerlendirme yapılmıştır. 2022 yılı itibariyle liderlik davranışı belirleme anketleri birimler nezdinde birimlerin kendisi tarafından gerçekleştirilmeye başlanmıştır.
2020 yılında yapılan liderlik davranışı değerlendirme anketinin Covid-19 pandemi zamanına denk gelmesi ve insanların en önemli değerlerinin sağlık olması sebebiyle ankete katılım oranının sınırlı kaldığı düşünülmektedir. Anket sonuçları genel olarak değerlendirildiğinde 14 ifadenin her birine katılım sağlayan katılımcı sayısının katılım sağlamayanlara göre daha yüksek olduğu görülmektedir. Özellikle pandemi nedeniyle uzaktan öğretim sürecine geçildiği
2020 yılında yaratıcı ve yenilikçi uygulamalara destek verildiği sonuçlar üzerinden anlaşılmaktadır. Gerek verilen eğitimler ile dijital okur yazarlığı arttırarak yeni teknolojilere uyum sağlanması hususunda gerekse çözüm odaklı araştırma projelerinin desteklenmesinde birim yöneticilerinin öncülük ettiği söylenebilir. Kurumun misyon, vizyon ve temel değerlerinin birimlerde paylaşılarak süreçlerin yürütüldüğü, stratejik hedeflerin belirlenip takip edildiği, birim içinde yöneticilerin bilgi paylaşımı ile iç ve dış paydaşlar arasında işbirliğine önem verdiği, toplumsal katkı sağlayan etkinlikleri desteklediği görülmektedir. Bunların yanı sıra kalite anlayışının birim içinde yayılması, değişime hızlı bir şekilde cevap verilmesi, mevcut durumun değerlendirilerek iyileştirme çalışmalarının teşvik edilmesi, birimin imajı için ulusal ve uluslararası platformlarda tanıtım çalışmalarında bulunulması konularında diğer liderlik davranışlarına göre katılım oranlarının çok az da olsa düşüklüğü gözlemlenmiştir. Birim yöneticilerinin bu tarz tutum ve davranışlarının arattırılmasına yönelik iyileştirme çalışmaları yapılmıştır. Kalite konusunda farkındalığın arttırılması ve birimler düzeyinde kalite çalışmalarının yaygınlaştırılması için birim düzeyinde kurulan kalite komisyonlarının işlevsel hale gelmesi sağlanmıştır. Birim yöneticilerinin başkanlığındaki kalite komisyonlarının çalışma takvimi hazırlamaları, bu takvime uygun hareket etmeleri istenmiştir. Birimler düzeyinde kalite anlayışının yayılmasına yönelik “Akran Değerlendirme Çalışmaları” başlatılmıştır. Bu çalışmalarda birim yöneticilerinin takım üyesi olarak yer alması sağlanmıştır. Bu kapsamda KASGEM tarafından eğitimler düzenlenmiştir. Öncelikle akreditasyon belgesine sahip olmayan birimlerde başlayan bu çalışmalar ile farkındalığın yaratılması ve kalite çalışmalarının tabana yayılması amaçlanmıştır. Birim yöneticilerinin Senato toplantılarında gerçekleştirdikleri “Senato Sunumları” vasıtasıyla farkındalığın artması birbirleri ile işbirliği geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Değişime hızla ayak uydurmak, istek, ihtiyaç ve sorunlara hızlı yanıt verebilmek adına birimler düzeyinde paydaşların katılımıyla görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Birim yöneticisi (dekan/müdür) ile öğrenci buluşmaları tüm birimlerde gerçekleştirilmiştir. Bazı birimlerde yönetici-akademik personel, yönetici-idari personel görüşmeleri yapılmıştır. Böylece mevcut durumların değerlendirmesi yapılarak güçlü ve zayıf yönler belirlenmiş ve iyileştirmeler planlanmıştır. Aşamalar halinde düzenlenen 2023-2027 stratejik planı hazırlık çalışmaları kapsamında tüm birimler dış paydaşlarını belirlemiştir. Dış paydaşlar ile görüşmeler ile durum analizi yapılmış aynı zamanda dış paydaların birimin faaliyetleri hakkındaki farkındalıkları arttırılmaya çalışılmıştır. Özellikle Covid-19 pandemi döneminde sağlık alanında faaliyet gösteren birimlerde görev yapan çalışanlar yaptıkları kamuoyu bilgilendirmeleri ile ulusal ve uluslararası platformlarda birimlerinin tanınırlığını arttırmıştır. Güzel sanatlar fakültesi tarafından ulusal ve uluslararası alanda düzenlenen sergiler, Devlet Konservatuvarı tarafından ulusal ve uluslararası alanda organize edilen konserler birim ve kurum imajına katkı sağlayan etkinlikler arasında sayılabilir.
26-27 Mayıs 2022 tarihlerinde Her Yönüyle Havsa sempozyumu, 3-5 Kasım 2020 tarihlerinde Her Yönüyle Uzunköprü Sempozyumu, 17-18 Kasım 2022 tarihlerinde Her Yönüyle Keşan Sempozyumu, 20-22 Kasım 2022 tarihlerinde düzenlenen Her Yönüyle İpsala Sempozyumu ile ilçelerde dış paydaşlarla işbirliği sağlanmış, birimlerin tanınırlığı arttırılarak imajlarının güçlenmesine katkıda bulunulmuştur. Bütün bu çalışmalar vasıtasıyla kalite odaklı ve katılımcı liderlik anlayışlarının gelişmesinin yanı sıra yöneticilerin değişime liderlik etmeleri, sorun çözücü ve birimlerini tanıtıcı roller üstlenmeleri sağlanmıştır.
https://kalite.trakya.edu.tr/pages/ic-ve-dis-paydas-anketleri
https://kalite.trakya.edu.tr/pages/akran-degerlendirme-sureci-ve-ziyaretler
https://www.trakya.edu.tr/haber/havsa-her-yonuyle-trakya-universitesinde-ele-alindi
https://www.trakya.edu.tr/haber/trakya-universitesinde-her-yonuyle-uzunkopru-sempozyumu-duzenlendi